fbpx

Våra yogaklasser

Om Yogan

Yoga förbättrar vår grundläggande balans, fysiskt, mentalt och emotionellt. Den höjer vår energi och ökar vår medvetenhet samt förbättrar rörlighet, muskelstyrka, hållning och kroppskännedom. Yogaträningen påverkar hela kroppen på många olika nivåer samtidigt; andning och lungor, muskulaturen, matsmälningsapparaten, körtel-, lymf- och nervsystemet och hjärnan.
Vi erbjuder flera olika sorters yoga i olika temperaturer. Alla klasser passar nybörjare (förutom Tyst Hot Yang och ev Vinyasa II) och är ett mycket bra komplement till varandra.

Alla klasser är fristående och man blandar som man vill. 

Prova dig fram och se vilka sorter som passar dig bäst just nu i livet.

Våra yogaklasser

HOT YANG

Hot Yang är hotyoga och vår varmaste klass, liknande Bikramyoga (men lite svalare och lite kortare). Vi utför 26 olika poser och 1-2 andningsövning i ett lugnt tempo och med en kort paus mellan varje pose. Värmen gör att vi blir mjukare och får en bättre och säkrare stretch för muskler, leder och bindväv. Vi minskar riskerna att skada oss eftersom vi är varma och värmen gör även att en utrensningsprocess startar där vi svettas ut slaggprodukter och toxiner (gifter). Dessutom tränar och stärker vi hela kroppen inklusive hjärta och lungor. Klassen passar även nybörjare bra eftersom vi rör oss långsamt och gör samma 26 poser varje gång. Alla yogar utifrån sin egen förmåga och dagsform. 

Salen är uppvärmd till ca 35°. 

VINYASA I & II

Vinyasa är en dynamisk yogaform där vi rör oss mer i ett flöde. Vi kopplar samman rörelser med andning och använder andetagen som ledsaga. Poserna och sekvenserna i dessa klasser kommer att variera. Vi börjar klassen med uppvärmning och fortsätter sen med olika variationer på solhälsningar och flöden med olika fokusområden från klass till klass. Vinyasa I är lite långsammare och lugnare än den klass som heter Vinyasa II i schemat.

Salen är uppvärmd till ca 30°.

LUGN VINYASA

En Vinyasaklass i ett lugnare tempo. Vi lyssnar på kroppen och anpassar poserna efter våra kroppar, eventuella skador och stelheter och dagsformen. Flödena och poserna kommer variera beroende på lärare. Vi använder oss av block för att nå önskad effekt i varje pose. En bra klass att börja med om du tycker att Vinyasa I & II känns för utmanande.

Salen är uppvärmd till ca 28 °.

STRONG FLOW

En komplett yogaklass för dig som vill bygga styrka, flexibilitet och uthållighet. En dynamisk och varierad klass med en blandning av flöde och statiska poser. Klassen bygger på Vikasa (Evolution) Yoga metodiken. Passar bra för nybörjare eftersom att klassen går i ett långsamt tempo och fokus ligger alltid på andningen och på att anpassa poserna till din egen kropp och dagsform.

Salen är uppvärmd till ca 30°.

YIN & YANGYOGA

I detta pass rör vi oss dynamiskt och organiskt mellan de två motpolerna i varje pose. Från aktivering (yang-versionen) till avslappning (yin-versionen). Tex. Kobran till Sqhinxen, Lågt Utfall till Draken, Duvan till Svanen… Vi andas, lyssnar, noterar, känner och anpassar. Kroppen balanseras, stretchas och stärks. Passar alla åldrar och nivåer.

Salen är uppvärmd till 28°.

YINYOGA

Yin är motpolen till yang. I stillhet stannar vi länge i varje pose. De flesta poser utförs sittande eller liggande. Till skillnad mot de de mer dynamiska yogaklasserna så fokuserar vi här bara på att slappna av i musklerna så mycket som möjligt. Det gör vi för att få en djupare stretch och på så vis stärka vår bindväv, leder, ligament, senor och fascia. Vi får bort låsningar, blockeringar och hjälper kroppen att behålla ett så fritt flöde som möjligt. Yinyoga är ett väldigt bra komplement till all annan mer dynamisk träning. 

Salen är uppvärmd till ca 25°.

RESTORATIVE YOGA

Restorative yoga är en lugn yogaform med syfte att ge kroppen djupavslappning, återhämtning, vila och läkning. Målet är att kunna slappna av och släppa taget helt och fullt för att låta kroppen vitalisera sig. Detta uppnås genom behagliga yogapositioner som är helt utan ansträngning för kroppen och som hålls i ca 10 minuter, ibland längre. Vi stärker kroppens alla system och motverkar olika stressymptom. Många vittnar även om en förbättrad sömn och mer energi. Precis som Yinyogan passar Restorative Yoga alla och är ett bra komplement till all annan träning och även andra yogaformer eftersom vi stärker och förbättrar flödena i kroppen. Eteriska oljor kan förekomma på klassen. 
 
Salen är uppvärmd till ca 25-26°.
 
Varmt välkomna till en klass med tid för återhämtning och läkning för kropp, sinne och själ!

KUNDALINIYOGA

Kundaliniyoga är en mjuk och samtidigt kraftfull yogaform som ger snabb effekt och som balanserar vårt energisystem. Vi kombinerar enkla rörelser med andning.
 De flesta kroppsställningarna i kundaliniyoga är relativt lätta att utföra. Du behöver inte vara vig eller i fysisk toppform för att kunna göra kundaliniyoga.
Fokus ligger på den mentala och andliga delen av yogan. 

Salen är uppvärmd till ca 25°.

TERAPEUTISK YOGA

En lugn men effektfull yogaklass där vi utför poser i ett långsamt tempo och du hinner då anpassa poserna till just din kropp och dagsform. Vi fokuserar på att stärka upp kroppens förmåga till självläkning men även förebyggande av skador genom att balansera vårt nervsystem, samt stärka upp det svaga och mjuka upp det stela. Många av övningarna har fokus på att höja tonen på vagusnerven, släppa på gammal stress och hjälpa kroppen in i den parasympatiska delen av vårt nervsystem, i den del där återhämtning och läkning sker. Passar speciellt dig som upplever att du har fysiska begränsningar, smärta eller skador. 

Salen är uppvärmd till ca 25°.

MORGONYOGA

Morgonyoga är en mjuk och lugn yogaklass. Det är delvis en dynamisk klass men i ett lite lugnare tempo där vi försiktigt väcker kroppen med meditations- och andningsövningar, några lugna solhälsningar och några enklare utvalda asanas (poser). En perfekt start på dagen och en klass som verkligen passar alla åldrar och nivåer. 

Salen är uppvärmd till ca 25-28° beroende på klass (se färg i schemat).

MEDIYOGA & SOUND HEALING

MediYoga (medicinsk yoga) är en terapeutisk yogaform, som knyter samman de gamla yogiska redskapen med den moderna västerländska vetenskapen.
Genom mjuka enkla rörelser, djupavslappning och meditation sätter MediYoga igång kroppens självläkande system. Den medvetna andningen går som en röd tråd genom hela yogapasset, och övningarna anpassas efter din förmåga just för stunden.  De flesta övningarna går att göra både på yogamatta och på stol. Övningarna är långsamma och inkännande, utan krav eller prestation.
Svensk forskning har visat att MediYoga har god effekt mot bland annat stress, rygg-, hjärt- och sömnproblem, högt blodtryck, oro och ångest. Oavsett om du är frisk eller sjuk kan du ha stor nytta och glädje av dessa yogiska tekniker, som hjälper dig att skapa ökad hälsa, harmoni och balans i din vardag.
 
Sound Healing/Ljudterapi/Klangskålsmeditation/Gongbad
 
Enkelt handlar det om att låta dig översköljas av ljudvibrationer som får dig in i djup avslappning både fysiskt och mentalt.
I Soundhealing används här olika instrument som Tibetanska klangskålar, som sedan tusentals år har använts i flera olika kulturer för dess läkande vibrationer som du inte kan stå emot. Vibrationerna kommer åt de mest djupt liggande spänningarna och kan på det viset sätta igång kroppens egna läkningsprocesser. Gongens vibrationer är kraftigare och tvingar dina muskler att slappna av. Alla flöden i kroppen stimuleras. 
Efteråt känner du dig renad fysiskt och mentalt.
 
Salen är uppvärmd till ca 25°-26°. 

FRIDAY FREE FLOW

Släpp taget om veckan och flöda in i helgen med ett härligt dynamiskt och lekfullt pass. Klassen utförs i en lite mörkare yogasal med discobelysning och passande musik. Alla är välkomna och som vanligt anpassar man poserna till sig själv och vilar när man behöver.

Salen är uppvärmd till ca 28-30°.

MJUKYOGA

En lugn yogaklass med mjuka rörelser för alla kroppar. Vi mjukar upp stela höfter, axlar och ryggar. Fokus ligger på andningen och att lyssna på kroppen. Klassen kan även ha inslag av Yinyoga och/eller Restorative yoga samt guidade meditationer och andningsövningar.

Salen är uppvärmd till 25-26°.

Passar extra bra för nybörjare eller om du upplever fysiska begränsningar.

Salen är uppvärmd till ca 25°.

INTROKLASS

 Kommer finnas i schemat då och då, och kommer vara som en introduktion till yogan i allmänhet och Trosa Hot Yogas yogaformer i synnerhet. Vi kommer både berätta om yogaformerna men man får även prova på några av de olika yogaformerna vi erbjuder. Intro-klassen är en gratis yogaklass och framförallt tänkt till er som är nya till studion och hotyoga. 

Salen är uppvärmd till ca 30°.

SENSING YOGA

Sensing yoga är en lugn, mjuk och tillåtande yogaformsom bygger på naturliga rörelser på din kropps villkor. Hjärtat i sensing är pandikulation, en helkroppsaktivering där vi gäspar med hela kroppen. Det gör att vi börjar nysta upp vår bindväv, återfukta den så att den blir mjuk och följsam igen. Vi stimulerar också vår vagusnerv genom olika tekniker för att höja tonusen, börja självreglera och hjälpa kroppen att bättre hantera stress och läka gamla trauman.
 
Salen är uppvärmd till ca 25°.

HATHA YOGA

En Klassisk hathayoga-klass, den ursprungliga yoga-formen där vi använder kroppen som redskap. Genom den fysiska asana-träningen förbereder vi kroppen och nervsystemet för meditation och bjuder in till närvaro och uppmärksamhet på energiflödet i kroppen. Vi fokuserar på en asana i taget, kommer in i ställningen stegvis och håller en sund. Intensiteten skiftar under passet och vi tar kortare pauser mellan ställningarna. Passet passar såväl nybörjare som mer vana yogis.
 
Salen är uppvärmd till ca 30°.

Morning glow

Välkomna dagen genom att väcka sinnet och kroppen stillsamt och inkännande.
Mjuka rörelser i harmoni med andetaget får resten av din dag att skimra. En kortare klass lite tidigare på morgonen. Passar alla åldrar och nivåer.
 
Salen är uppvärmd till ca 28°.

OSHO KUNDALINI MEDITATION

OSHO Kundalini Meditation är en aktiv och dynamisk meditation till musik, en syster-meditation till Osho Dynamic Meditation.
Den är en timme lång och består av fyra faser.
Första fasen 15 min
Skaka: Var lös och låte hela kroppen skaka, känn energierna röra sig upp från fötterna. släpp loss överallt och bli skakningen. Dina ögon kan vara öppna eller stängda.
Andra fasen 15 min
Dansa/Rör dig fritt: Låt kroppen hitta in i sin egne rörelse och flöde. Låt kroppen röra sig precis som den vill. Ögonen kan vara öppna eller stängda.
Tredje fasen 15 min
Var stilla: Slut ögonen och var stilla, sittandes eller stående, observera vad som händer inom dig och utanför dig.
Fjärde fasen 15 min
Savasana: Ligg stilla, ta emot. Håll ögonen stänga.
 
Denna meditation praktiseras bäst på eftermiddagen eller kvällen. Ju mer du går in i skakningen och kroppens egna rörelser i de första två stegen ju mer hjälper det dig att “smälta” alla blockeringar och stagnationer i kroppen där energiflödet har undertryckts och blockerats. Sen kan energin åter strömma och flöda fritt och kan även transformeras till både glädje, lycka och läkning. De sista två stegen låter denna energi flöda vertikalt genom hela kroppen. Detta är ett mycket effektivt sätt att släppa på spänningar, blockeringar och  släppa taget om dagen/veckan/året.
 
Salen är uppvärmd till ca 24-25°.